Wednesday 21 March 2012

#3 SPM Oh SPM 2012


bila keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) nak diumumkan semua ibu bapa normally akan sibuk dan tertanya-tanya adakah anak mereka dapat straight A+'s? tetapi pernah tak mereka berfikir adakah anak mereka mampu untuk mendapatkan straight A+'s? adakah apa yang mereka korbankan untuk anak-anak mereka sudah mencukupi?

Ikuti dialog ni:


"Makcik Peah: Kiah, anak kau dapat berapa A?
  Makcik Kiah: Ermm... Peah, anak aku dapat 4 A je... boleh la daripada takde langsung.
  Makcik Peah: Sikitnya, anak aku dapat 10 A tau..
  Makcik Kiah: Untung lah kau Peah anak pandai.. nanti boleh la kau hidup senang bila dia dah abis belajar       dekat U dan bekerja nanti. "

Ha! ini lah kerja-kerja mak-mak kita bila kita dah dapat result SPM. sibuk nak menjaja anak masing-masing dapat banyak A. bukannya mereka tidak tahu bukan sahaja SPM adalah platform bagi pelajar-pelajar hendak melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi dan mendapat kerja yang bagus tetapi ada lagi platform yang lain dapat membantu anak-anak mereka.

Kebiasaannya pelajar-pelajar yang tidak cemerlang dalam SPM akan mengambil keputusan untuk menebus semula kesilapan mereka yang berlaku semasa di peringkat SPM dengan melanjutkan pengajian di peringkat Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM). dari platform inilah kebanyakkannya berjaya dan mendapat tempat di universiti-universiti terkemuka dia seluruh dunia.

Jadi kepada adik-adik yang sedang menunggu untuk mendapatkan result SPM jangan lah bersedih bila tak dapat keputusan yang baik dari rakan-rakan yang lain. sebaliknya apa yang terjadi pasti ad hikmahnya yang tersendiri. mungkin korang ada platform yang lain yang dapat membantu korang menjadi lebih cemerlang dan berguna buat keluarga, agama, dan negara.

Kepada sesiapa yang tak lagi check korang punya result SPM gunakan perkhidmatan di bawah ni untuk dapat kan result dengan cepat.

                    Taip SPM [jarak] No Kad Pengenalan [jarak] Angka Giliran SPM           
                                                           hantar ke 15888


Good luck!

No comments:

Post a Comment